Turistinformation och hjälp till B&B- gäst.

Hej!

Man vet aldrig vad turister/ gäster kan behöva ha hjälp med!

I fredags kom en finsk gentleman med ett ryskt namn.
Mycket pratsam, på lika dålig engelska som jag berättade och ställde han frågor med en helt otrolig svada. Han var född i Lenigrad, tror jag men flytt till Finland och drev där någon slags företag. Nu var han på semester i Sverige.
Tänkte att jag skulle visa rummet innan han skulle betala men det behövdes inte!
Eftersom vi har lågsäsong nu förklarade jag att han skulle ta frukost i köket när det passade.
Inga problem för en som suttit fängslad!
Nä, tänkte jag, det förstås.
Glad som en lärka, med härligt bruna ögon, var det dags att fråga lite om vad man kunde hitta på här.
-Har ni någon Loppis? Ja, jo det har vi nog, tänkte jag och tankarna for kors och tvärs,
bagageloppis hade jag sett men var var det? Det hade jag glömt men kom på att Pingstkyrkans second hand har öppet på lördagar 10-13. Snabbt ut på nätet och hitta adress, han hade GPS. 

Så berättade jag att, inatt skulle han bli enda gästen fram till kl. 23 då några skulle anlända mycket sent.
Jag berättade att i veckan hade vi haft tokigt många gäster från när och fjärran. Bokmässan har dragit rekord många besökare, det var nog anledningen förklarade jag.
Så sken han upp igen!
Bokmässa, ja det ville han gärna gå på!
Han hoppades finna böcker på vitryska eller ryska. Inte så lätt tydligen att köpa i Ryssland.
Ut på nätet igen, hitta adress till Sveska mässan och printa ut till honom.
Lycklig över att ha stakat ut programmet för lördag och söndag gick han ut för att hämta in lite grejor från bilen som han parkerat alldeles utanför entré dörren.
Lika snabbt var han tillbaka igen, utan något att bära på!
- Jag har låst in bilnycklarna i bilen!
En sitter i ratt låset och den andra ligger i väskan du ser genom vindrutan här, sa han och pekade.
Jo, så var det! Det hjälpe inte hur vi tog i dörrhandtagen. Låst!
Fredag kväll kl. 19. Vad gör jag nu, hur kan jag hjälpa honom?
Tänkte en stund och minns att jag själv gjort just så för någon tid sedan, låst in nycklarna.


Ringde assistanskåren.
Jo, vi kan komma om tjugo minuter.
-Vad kostar det?
-1500kr, det är ju helg. Vår ryske gentleman såg lite bekymrad ut och jag hjälpte honom att pruta!
-OK, 1200kr, kan han betala med kort?Jodå, det hade han ju just gjort här.

Lev, som han hette hängde vid disken och sa med ett leende på läpparna:
-Det är mycket du haft att stå i sen jag kom för 10 minuter sedan!
-Det gör inget sa jag, du är ju i alla fall glad!
Han skrattade när den stora bärgningsbilen svängde in några minuter senare.
Ut klev en trevlig kille som med hjälp av någon slags ballongaktig list,
öppnade dörren, på bara några minuter!
- Bara en fråga till! var kan jag köpa lite lemonad? På sista frågan för kvällen
blev svaret City Gross.




Man blir glad av att se den här lappen ligga på skrivbordet i hans rum!

" Thanks for everything & best of all for advise
mässan too, I´ve been there/Lev"

Lullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0